Met 409 vestigingen – verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk – is Van Mossel het grootste automotivebedrijf in de Benelux. Eén van de succesfactoren van deze autogigant is dat ze alle diensten onder één dak aanbiedt, aldus Jeffrey Huizing, directeur aftersales bij Van Mossel. “Met ons brede pakket aan services willen we de klant zo goed mogelijk ontzorgen. We geloven er namelijk in dat dit enorm bijdraagt aan de klanttevredenheid én dat het de sleutel is tot continuïteit van de bedrijfsvoering. En dat is natuurlijk wat ieder automotivebedrijf uiteindelijk wil.”

Een compleet assortiment
Schadeherstel, lease, onderhoud en carosiebouw – het is een kleine greep uit het assortiment van Van Mossel. Maar helemaal compleet was dat aanbod tot voor kort nog niet. “Al langer hadden we de wens om een verlengde garantievorm aan te bieden. Klanten die een auto particulier in bezit hebben, kunnen zich zo beschermen tegen onverwachte reparatie- en onderhoudskosten als de fabrieksgarantie voorbij is. We dachten eraan om dit product zelf te bouwen, alleen hebben we niet genoeg informatie over de risico’s van oudere auto’s. Door een contactpersoon van Bovemij werd ik getipt om in gesprek te gaan met Autotrust. Omdat we al jaren prettig samenwerken met Bovemij voor onze verzekeringen en Autotrust onderdeel is van Bovemij, had ik er wel oren naar.”

Geen vervelende verrassingen
Fast forward naar het heden. Inmiddels gebruikt Van Mossel anderhalf jaar OpenWarranty, een op maat gemaakt garantiemanagementsysteem van Autotrust waarmee je binnen een paar minuten garanties afsluit. “We zijn er heel blij mee, want we kunnen de klant zo verder ontzorgen. Ze komen nu niet voor vervelende verrassingen te staan, want ze betalen één keer een bijdrage en hoeven zich niet meer druk te maken over onverwachte kosten. Stel dat de waterpomp kapotgaat, dan hoeven ze de auto alleen maar naar de garage te brengen. En de rekening na afloop? Die komt niet.”

Zekerheid en klanttevredenheid
Het garantiemanagementsysteem heeft nog meer voordelen. “De binding met onze klanten is gegroeid. Ook fijn: als het tijd is voor een nieuwe auto, weten we zeker dat we een goed onderhouden wagen terugkrijgen. En omdat OpenWarranty de klanttevredenheid verhoogt, is de kans groot dat de klant opnieuw kiest voor Van Mossel en een auto bij ons koopt. De cirkel is dan als het ware rond.”

Vliegensvlug prijzen berekenen
Een ander pluspunt vindt Huizing de softwareoplossing van de OpenWarranty. “Deze calculator rekent voor ons uit welk bedrag we bij de klant in rekening moeten brengen voor een totale garantiedekking. Zo weten we zeker dat we de reparaties kostendekkend kunnen houden. Dat Autotrust dit zo goed kan berekenen, komt doordat het systeem landelijk bij veel andere bedrijven wordt gebruikt. Dankzij de data die ze hierdoor hebben verzameld, kunnen ze prijzen realistisch inschatten. Iets wat wij, zeker als het gaat om oudere auto’s gaat, niet op deze manier zelf kunnen.”

Een goedgevulde werkplaats
Dat Van Mossel nu ook een garantieservice in haar assortiment heeft, is ook een toekomstgerichte beslissing. “Natuurlijk willen we dat onze werkplaats op de lange termijn gevuld blijft. Om als autobedrijf je continuïteit te garanderen, moet je simpelweg genoeg auto’s blijven verkopen en repareren. Binding houden met je klanten helpt hierbij enorm. En OpenWarranty blijkt daarin een belangrijke schakel.”

Benieuwd of OpenWarranty van Autotrust ook geschikt is voor jouw autobedrijf? Bel vrijblijvend een Autotrust accountmanager voor een gesprek via 0592 - 340018.

Relevante andere artikelen