Afgelopen januari werd de eigenaar van een Mini One Clubman 1.5 (B38A15A motor) uit 2017 geconfronteerd met een oranje oplichtend motorstoringlampje en de melding ‘Aandrijving, doorrijden mogelijk’. De auto had op dat moment 65.000 kilometer gelopen. Volgens de boordcomputer was het olieniveau op peil en was doorrijden mogelijk. Daarom heeft de eigenaar de auto de volgende dag bij een Autotrust Netwerkgarage gebracht. Aldaar begon ook het oliedruklampje op te lichten en heeft de monteur een eerste diagnose gesteld. Tijdens het demonteren van het oliefilter, het losdraaien van de carterplug en het af laten lopen van de olie werd al snel duidelijk dat er iets goed mis was.
In tegenstelling tot wat de boordcomputer aangaf, liep er nog maar een krappe liter dikke drab uit het motorblok. Wat is er met de overige liters gebeurd? Het oliefilter zat dicht met dezelfde drab en was door de zuigende werking van de oliepomp al behoorlijk vacuümgetrokken. De monteur heeft aansluitend contact gezocht met onze claimafdeling, waarna wij direct een schade-expert hebben langs gestuurd en een oliemonster hebben laten veiligstellen. De olieanalyse gaf duidelijk aan dat de olie veel te stroperig was. Ruim 3 maal dikker dan normale W30 olie. Gelukkig was de olie niet vervuild met water/koelvloeistof, wat namelijk funest zou zijn voor de smerende werking. Verder was de onderhoudshistorie niet helemaal sluitend... Echter, de verkoper van de Mini was er toch stellig van overtuigd dat de auto 8500 kilometer geleden nog zou zijn voorzien van verse 5W30-olie en een schoon filter.
Met dit in het achterhoofd én omdat er nog de nodige vraagtekens waren, hebben wij besloten de motor verder uiteen te laten nemen en de kosten hiervoor te vergoeden. Na demontage van de carterpan en de kleppendeksel werd al snel duidelijk waar de overige olie was gebleven. Deze was zó dik dat je er op bepaalde plaatsen bijna een schroevendraaier rechtop in kon zetten. De olie kleefde overal vast aan de interne delen van de geblazen 3-cilinder. Ook aan het opname element van de olieniveausensor zat een laagje sludge. Hierdoor werd de eigenaar volledig op het verkeerde been gezet voor wat betreft het oliepeil. Deze zou zoals gezegd goed zijn, echter was in de carterpan geen liter meer aanwezig!
Het feit dat de nokkenassen er nog zeer netjes uitzagen, heeft ons doen besluiten het blok niet direct volledig af te schrijven. Eén van onze claimengineers is zelf naar de garage toegegaan en heeft samen met de monteurs verder gekeken naar de staat van de interne delen. De turbo en de distributieketting hadden geen overmatige speling/slijtage, de drijfstanglagers waren nagenoeg niet aangedaan en de cilinderwanden bleken, op minimale slijtsporen van meegetrokken koolresten na, ook nog in prima staat te verkeren. De sludge was gelukkig nog zacht en er waren geen harde koolresten aanwezig. Dan had het blok er hoogstwaarschijnlijk een stuk minder uitgezien.
Tot slot is besloten het motorblok ‘slechts’ heel grondig te reinigen. Eerst door een opvangbak onder het blok te zetten en alles zo goed als mogelijk te ontvetten. Ook werden de cilinders en zuigerbodems gereinigd met een actieve schuimreiniger. Aansluitend is het blok weer in elkaar gezet met alleen nieuwe olieleidingen voor de turbo, schone filters en bougies, de nodige pakkingen, een nieuwe kleppendeksel met carterventilatie en nieuwe drijfstanglagers. Vervolgens hebben we de motor 2 keer laten ‘flushen’ met schone olie en een sterke reiniger en tot slot afgevuld met een premium 5W30-olie.
Toen was het moment daar dat de Mini weer zijn eerste meters buiten de werkplaats kon maken! Na 75 kilometer rijden was er nog steeds geen foutcode teruggekomen, waarna de auto weer afgeleverd is aan de eigenaar. Deze rijdt inmiddels weer volledig probleemloos. Uiteraard heeft de eigenaar 1 jaar garantieverlenging gekregen op de motor en hebben we afgesproken dat deze nog enkele malen tussentijds terugkomt om de zaak goed te blijven monitoren en de olie nog een keer te verversen. We hebben de eigenaar geadviseerd om het onderhoud tijdig te laten uitvoeren. Bij voorkeur nog eerder dan de fabrikant voorschrijft. In dat geval hebben wij goede hoop dat de motor het nog jaren volhoudt!
Op de vraag wat nou de oorzaak is geweest van dit alles houden wij het op de matige staat van onderhoud in combinatie met een verstopte carterventilatie. Gelukkig is dit allemaal weer up-to-date. We wensen de eigenaar van de auto veel zorgeloze kilometers toe!