Blog

Hybride auto's - visie van sales

Geschreven door Autotrust | 14.juli.2025

Meer hybride auto’s, andere garantievragen

Bij Autotrust merken we het duidelijk: hybride auto's zijn in opkomst. Niet alleen consumenten hebben hier vragen over, vooral autobedrijven willen weten hoe ze hun klanten van het beste advies kunnen voorzien en de juiste garantie kunnen aanbieden – iets wat ook collega Lisa herkent. Lisa werkt als Accountmanager op de binnendienst. In dit interview vertelt Lisa hoe zij autobedrijven ondersteunt bij het adviseren van klanten over garanties voor hybride auto’s.

 

 

Lisa, je hebt veel contact met autobedrijven die bij Autotrust zijn aangesloten. Zijn er bepaalde vragen over hybride auto’s die je vaak ziet terugkomen?
"Ja, zeker. Vooral als het gaat om het garantiepakket dat ze willen afsluiten. Ik help ze dan door mondeling uit te leggen wat de voorwaarden zijn en adviseer ik wat een passende keuze is. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de accu add-on bij hybride- en elektrische voertuigen. Veel autobedrijven vergeten dat onderdeel namelijk of weten niet precies wanneer het van toepassing is."

Hoe help jij aangesloten autobedrijven bij het adviseren van klanten die twijfelen over welke garantie het beste past bij hun hybride auto?
"Ik kijk altijd naar het kenteken, bouwjaar en de kilometerstand van de auto. Soms zit er nog fabrieksgarantie op, dan adviseer ik om die eerst te benutten – en eventueel zonder accugarantie te starten. Daarna kan de klant altijd nog kiezen voor de accu add-on, mits de auto daarvoor in aanmerking komt. Het belangrijkste is dat de klant een keuze krijgt en dat het autobedrijf weet wat de mogelijkheden zijn."

Welke dilemma’s zie jij bij autobedrijven die moeite hebben om dit goed uit te leggen aan hun klanten?
"Veel autobedrijven nemen al een beslissing voor hun klant. Als ze het zelf een dure optie vinden, dan brengen ze dat ook zo over. Als zij objectief kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een instap- en een uitgebreide garantie, kan de klant zelf een afgewogen keuze daarin maken. We merken dat – hoe meer kennis het autobedrijf heeft over onze garanties, des te beter ze het aan hun klanten kunnen vertellen. Bij Autotrust zijn we iedere dag bezig met het vergroten van kennis en het aanbieden van tools die daaraan bijdragen."

Wat zou je zeggen tegen een autobedrijf dat twijfelt of ze de juiste garantieopties voor hybride voertuigen aanbieden aan hun klanten?
"We hebben op de binnendienst echt een adviserende rol. We merken dat steeds meer klanten bekend zijn met de 12 maanden wettelijke garantie. Ons advies: probeer die ook echt te leveren, en neem desnoods de laatste 6 maanden voor eigen rekening als bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om de juiste garantie te kiezen. Veel hybride auto’s krijgen nu een instapgarantie mee, terwijl een uitgebreide garantie vaak beter past. Hybride voertuigen hebben immers een dubbele motoraandrijving, zijn zwaarder en onderdelen worden zwaarder belast. Hierdoor is de mogelijkheid er dat die sneller stuk gaan.

De uitgebreide garantie dekt veel meer – en met de accu add-on kunnen we ook de aandrijfaccu meenemen."

Wat is jouw belangrijkste advies voor autobedrijven om zich goed voor te bereiden op de groeiende vraag naar hybride voertuigen en de bijbehorende garanties in de toekomst?
"Verdiep je echt in wat er wel en niet gedekt is bij hybride auto's. Ze zijn aantrekkelijk, maar brengen ook andere risico’s met zich mee. Zorg dat je weet wat de unieke verkoopargumenten (USP’s) van hybride garanties zijn. Wij helpen daar graag bij. We hebben veel gestelde vragen beschikbaar en promotiemateriaal voor autobedrijven – gebruik die middelen. Dan kun je klanten veel beter adviseren en vergroot je de kans op een tevreden koper. Oók op lange termijn."