Blog

Zó zorgt Autotrust voor betaalbare EV-reparaties

Geschreven door Autotrust | 19.juni.2025

Steeds meer bestuurders van Hyundai- en Kia-modellen meldden zich de afgelopen tijd bij ons met een vervelende klacht: een aanhoudend zoemend of schurend geluid tijdens het rijden. 
De oorzaak? Een probleem in de elektromotor en de bijbehorende gear drive unit (GDU).  
Na grondige diagnose kwam het verlossende – of juist verontrustende – antwoord: overmatige slijtage aan de lagers. Een klein onderdeel, met grote gevolgen. 

 



Revisie als kostenbesparend alternatief
In zulke gevallen wordt het belang van een goed gespecialiseerd netwerk direct duidelijk. Gelukkig was één van onze partners op dat moment al intensief bezig met het ontwikkelen van een gerichte oplossing. In plaats van de volledige motor of GDU te vervangen – wat kostbaar én ingrijpend is – ontwikkelden zij een revisiemethode waarbij alleen de versleten onderdelen, zoals lagers en keerringen, worden vervangen. Na revisie wordt de complete eenheid zorgvuldig gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Deze aanpak is technisch betrouwbaar, duurzaam én aanzienlijk voordeliger dan volledige vervanging.  

Nieuwe uitdagingen door opmars EV's
Voor ons bij Autotrust brengt de snelle opmars van hybride en vol-elektrische auto’s extra uitdagingen met zich mee. De techniek van een elektrische aandrijving is complexer en vraagt om andere kennis en expertise. Waar een defect aan de conventionele aandrijving vaak met een deel reparatie en/of revisie te repareren is, is dat bij de elektrische aandrijving aanzienlijk complexer. Volledige vervanging van componenten is vaak kostbaar, waardoor een reparatie aan een EV al snel flink in de papieren loopt. Toch streven wij er als garantiedienstverlener naar om ook bij elektrische voertuigen de kosten beheersbaar te houden – zonder concessies te doen aan kwaliteit of betrouwbaarheid. 

Door te investeren in kennis en nauwe samenwerking met gespecialiseerde partners, blijven wij voorbereid op de technologische veranderingen in de autobranche – en kunnen we onze klanten ook in de toekomst optimaal blijven ondersteunen.